Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 12 – 2020/2021
Dyrektora PSP 9 z dn. 23.10.2020 r.
Zasady organizacji zadań Publicznej Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Kochanowskiego w Stalowej Woli
związane z możliwością czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z pandemią COVID-19,
w tym zasady organizacji zajęć z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość
Niniejszy regulamin, powstał na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, określa zasady i warunki kształcenia na odległość dla uczniów i nauczycieli w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9
- Nauczyciele i uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Stalowej Woli będą realizować zajęcia dydaktyczne i wychowawcze w następujących formach:
- tradycyjnego nauczania stacjonarnego (wariant A),
- nauczania w trybie hybrydowym- mieszanym (wariant B),
- kształcenia na odległość w przypadku zawieszenia pracy szkoły (wariant C).
- Na początku roku szkolnego, nie później niż do 15 września, przeprowadzane jest badanie dotyczące dostępu uczniów i nauczycieli do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i Internetu.
- Technologie informacyjno – komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć w trybie pracy zdalnej to w szczególności dla klas 1-3 oraz klas 4-8 platforma e -podręczniki, pakiet Microsoft Office, Microsoft Teams, dziennik elektroniczny PSP 9, a w szczególnych przypadkach inne zaakceptowane przez dyrektora.
- Zadania związane z realizacją podstawy programowej i przyjętego programu dla poszczególnych przedmiotów będą realizowane poprzez lekcje on-line.
- Zajęcia on-line realizowane będą zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
- Podczas nauki zdalnej jednostka lekcyjna trwa 45 minut lub 30 minut, a pozostałe 15 minut to praca własna uczniów i konsultacje indywidualne z nauczycielem.
- Zasady bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych:
- warunkiem korzystania ze zdalnego nauczania jest posiadanie statusu ucznia PSP 9 oraz adresu poczty elektronicznej
- uczniowie otrzymują indywidualne loginy i hasła dostępu do wykorzystywanych platform, które nie mogą być przekazywane osobom trzecim,
- nie należy udostępniać danych dostępowych innym osobom,
- należy logować się przy użyciu prawdziwego imienia i nazwiska,
- w trakcie zajęć edukacyjnych uczniowie powinni mieć włączoną kamerę
- nie należy utrwalać wizerunku osób uczestniczących w zajęciach,
- należy korzystać z materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł,
- Zasady bezpiecznego prowadzenia przez nauczycieli bezpiecznych zajęć online w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych na sprzęcie szkolnym lub własnym są następujące:
- nauczyciele otrzymują indywidualne loginy i hasła dostępu do wykorzystywanej platformy,
- nie należy udostępniać danych dostępowych innym osobom, w lekcji mogą brać udział jedynie uczniowie z danej klasy, zidentyfikowani, podpisani imieniem i nazwiskiem
- nauczyciel ma prawo do wyciszania uczestników i prezentowania swojego ekranu
- w systemie nauczyciel może jedynie publikować ogólne materiały edukacyjne, bez ujawniania jakichkolwiek danych osobowych uczniów lub rodziców. Linki do lekcji nie powinny być publikowane na stronie lub Facebooku szkoły.
- należy korzystać z materiałów edukacyjnych pochodzących z bezpiecznych źródeł,
- kamera powinna pokazywać tylko to, co faktycznie może być pokazane w trakcie lekcji. Dotyczy to także dzielenia ekranu,
- niedozwolone jest kształcenie na odległość w miejscach publicznych, jak kawiarnie (w tym internetowe), restauracje, galerie handlowe, gdzie osoby postronne mogłyby usłyszeć fragmenty rozmów lub zapoznać się z fragmentami zajęć,
- pozostałe zasady obowiązujące nauczycieli i innych pracowników zawarte są w prawie wewnątrzszkolnym.
- Nauczyciel potwierdza uczestnictwo uczniów w zajęciach odnotowując obecność/nieobecność w dzienniku elektronicznym. Sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów określa Statut szkoły.
- Przechowując dane na sprzęcie, do którego mogą mieć dostęp inne osoby, należy używać haseł dostępowych, a przed odejściem od stanowiska pracy urządzenie powinno zostać zablokowane. Zalecane jest także skonfigurowanie automatycznego blokowania komputera po pewnym czasie bezczynności oraz założenie odrębnych kont użytkowników w przypadku korzystania z komputera przez wiele osób.
- Gdy dane są przechowywane na urządzeniach przenośnych (np. pamięć USB), muszą być bezwzględnie szyfrowane i chronione hasłem, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
- Do kontaktu z uczniami i rodzicami należy używać modułu „wiadomości” oraz „kontakty z rodzicami” w dzienniku elektronicznym PSP 9.
- Uczniowie mogą korzystać m. in. z podręczników, zeszytów ćwiczeń, książek, e-podręczników, audycji, filmów i programów edukacyjnych oraz innych materiałów poleconych i sprawdzonych przez nauczyciela.
- Nauczyciele na bieżąco mogą zgłaszać potrzebę modyfikacji programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania, nie naruszając podstawy programowej.
- Nauczyciele i rodzice mogą na bieżąco zgłaszać potrzebę modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Nauczyciele zobowiązani są do planowania tygodniowego zakresu treści nauczania ze szczególnym uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zapisywania z wyprzedzeniem zadań do samodzielnego wykonania przez uczniów w dzienniku elektronicznym w module „zadania domowe”
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć,
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć
- W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych nauczyciele będą zobowiązani do prowadzenia konsultacji w wymiarze co najmniej 30 minut tygodniowo. W sytuacji zawieszenia zajęć w poszczególnych oddziałach decyzje o terminach konsultacji będą podejmowane na bieżąco. Informacja o formie i terminach konsultacji będzie przekazywana rodzicom za pomocą dziennika elektronicznego.
- W trakcie pracy zdalnej monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach odbywa się z zachowaniem następujących zasad:
- przestrzeganie postanowień Statutu w zakresie oceniania,
- formy monitorowania postępów uczniów i weryfikacji ich wiedzy i umiejętności dostosowuje się do specyfiki przedmiotu oraz możliwości organizacyjno-technicznych uczniów i nauczycieli,
- o zmianach w sposobie oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów nauczyciele informują uczniów i ich rodziców za pomocą dziennika elektronicznego.
- W trakcie pracy zdalnej:
- zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane za pomocą narzędzi wymienionych w punkcie 3 w porozumieniu z rodzicami uczniów, o ile organ prowadzący szkołę nie podejmie innej decyzji,
- zajęć rewalidacyjne są realizowane w porozumieniu z rodzicami za pomocą narzędzi wymienionych w punkcie 3,
- informacje o sposobie realizacji indywidualnego nauczania będą przekazywane na bieżąco,
- za koordynowanie współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami odpowiadają wychowawcy klas,
- pedagog szkolny koordynuje zadania dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy wychowawczo-profilaktycznej,
- wicedyrektor koordynuje realizację bieżących zadań szkoły,
- uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów wychowawcy, pedagodzy, psycholog, nauczyciele prowadzący: zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, rewalidację, nauczyciele współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych oraz nauczyciele świetlicy i bibliotekarz ściśle współpracują z nauczycielami poszczególnych przedmiotów i wychowawcami klas, świadczą rodzicom oraz uczniom pomoc w zakresie swoich obowiązków, służą wsparciem, a także określają terminy i sposób konsultacji dla uczniów i rodziców przy wykorzystaniu narzędzi wymienionych w punkcie 3 oraz wykonują zadania zlecone przez dyrektora.
- Praca zdalna może być monitorowana celem zapewnienia jej bezpieczeństwa i nienaruszalności prawa.
ZASADY PRACY NA LEKCJACH ONLINE DLA UCZNIÓW:
- Przed każdymi zajęciami należy wyłączyć wszystko, co znajduje się na komputerze lub komórce. To, co dzieje się w tle może rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie w zajęciach.
- Ekrany to klasa online – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj nie wolno używać wulgarnego języka, wyśmiewać innych, krytykować i obrażać, podnosić na siebie głosu.
- Zawsze należy logować się swoim imieniem i nazwiskiem i mieć włączoną kamerę podczas trwania zajęć edukacyjnych.
- Link i hasło do lekcji online jest indywidualne dla każdej klasy. Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników lekcji nie wolno podawać nikomu spoza klasy hasła dostępu do zajęć.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić printscreenów i upubliczniać.
- Głos na zajęciach należy zabierać według kolejności ustalonej przez nauczyciela prowadzącego lekcję lub poprzez zgłoszenia się do odpowiedzi.
- Informować nauczyciela o wszystkich zaobserwowanych i niepokojących sprawach.
- Szanować czas swój i innych koncentrując się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jeśli zajęcia będą zakłócane, nauczyciel może wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.