PROGRAM INTEGRACJI SPOŁECZNOŚCI ROMSKIEJ W POLSCE NA ROK 2020
pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Cel ogólny:
podniesienie poziomu edukacji wśród dzieci pochodzenia romskiego, integrację społeczności polskiej i romskiej oraz postawy tolerancji dla innej kultury
Zadania realizowane w PSP 9
Pomimo zaistniałej sytuacji epidemiologicznej związanej z pandemią w naszej szkole odbyły się różne działania związane promocją kultury romskiej. Niektóre z nich jednak musiały odbyć się w ścisłym reżimie sanitarnym oraz ograniczonym gronie uczestników.
- Działania integracyjno – edukacyjne
Dni Kultury Romskiej, w trakcie których zorganizowano:
- wystawę „Romowie są wśród nas”, na której zaprezentowano historię, obyczaje i kulturę Romów, literaturę o Romach znajdującą się w szkolnej bibliotece oraz czasopisma romskie,
- konkurs plastyczny p.t.”Romowie są wśród nas – tradycje i obyczaje”,
- wydanie folderu ”Romowie” o historii i kulturze Romów opracowanego przez uczniów i nauczycieli szkoły,
- piknik rodzinny – spotkanie integracyjne połączone z występami artystycznymi, konkursami i poczęstunkiem.
- Świetlica integracyjno – profilaktyczna
W trakcie zajęć w świetlicy rozwijano umiejętności i aktywność poznawczą uczniów poprzez:
- poszerzanie znajomości historii i kultury romskiej,
- pomoc w odrabianiu zadań domowych pod kierunkiem nauczyciela,
- korzystanie z zasobów biblioteki i czytelni,
- nabywanie umiejętności sprawnego korzystania z różnych źródeł informacji, pracę z komputerem i Internetem,
- oglądanie wartościowych filmów fabularnych i dokumentalnych.
Wspólne uczestnictwo pozytywnie wpłynęło na integrację społeczności uczniowskiej, poznawanie kultury, obyczajowości i tradycji narodowych, rozwijanie umiejętności kluczowych.
Świetlicę doposażono w sprzęt i pomoce dydaktyczne zwiększając tym samym jej atrakcyjności i efektywności działania.
Od 1 października 2020 r. nasza szkoła rozpoczęła realizację międzynarodowego programu Erasmus Plus pod nazwą ”CAŁY ŚWIAT JEST SCENĄ”. To już trzeci taki projekt, w którym uczestniczymy. Naszymi partnerami jest pięć szkół z następujących państw: Turcji, Portugalii, Rumunii, Macedonii Północnej oraz Włoch. Projekt obejmuje międzynarodową współpracę na rzecz wymiany dobrych praktyk. Działania ukierunkowane są głównie na podniesienie motywacji do uczenia się i nauczania języka angielskiego. Tematem przedsięwzięcia jest teatr i jego wykorzystanie w nauczaniu języków obcych, a co za tym idzie nabycie wielu innych umiejętności takich jak: komunikacja i praca w grupie, integracja różnych grup kulturowych, praca nad samooceną, pobudzenie ekspresji twórczej uczniów oraz podniesienie efektywności nauczania języka angielskiego wśród nauczycieli. W ramach programu planowane są spotkania online, szkolenia, zajęcia dydaktyczne oraz wyjazdy do szkół partnerskich. Zakończenie projektu przewidziano na 30 września 2022 roku. Koordynatorką zespołu jest nauczycielka języka angielskiego z naszej szkoły.
M.Turek i M. Pietrykowska
„Program edukacji dzieci romskich w PSP 9” w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Cel: podniesienie poziomu edukacji wśród dzieci pochodzenia romskiego, integrację społeczności polskiej i romskiej oraz postawy tolerancji dla innej kultury poprzez m. in. Uczestnictwo w organizowanych na terenie szkoły Dniach Kultury Romskiej (wystawy, konkursy plastyczne, literackie, prezentacje artystyczne). Koordynator: Wiesława Dubiel
|
„Szklanka mleka”
Program pod patronatem Agencji Rynku Rolnego.
Cel: Uczniowie szkoły podstawowej objęci programem otrzymują codziennie mleko w szkole, wskutek czego kształtowane są wśród dzieci dobre nawyki żywieniowe, promowane jest mleko i wyroby mleczne. Koordynator: Renata Rzeszutek
|
“Owoce w szkole”
Program jest pod patronatem Agencji Rynku Rolnego.
Cel (zadania) projektu: Głównym celem programu jest zmiana nawyków żywieniowych u dzieci klas I-III. Dzieci otrzymują w szkole bezpłatne warzywa i owoce. Koordynator: Renata Rzeszutek
|
„Program szkoły promującej zdrowie” Uzyskanie certyfikatu Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie
we współpracy z Rejonowym Zespołem Wspierającym Szkoły Promujące Zdrowie
Cel: Propagowanie zdrowia poprzez akcje, imprezy, zajęcia organizowane w szkole takie jak: przygotowanie i degustacja zdrowej żywności, spotkania z higienistką, zajęcia dla przedszkolaków i występ na temat zdrowego stylu życia, wycieczki trasami ścieżek edukacyjnych np. Ciemny Kąt, plakaty, organizowanie w szkole obchodów Światowego Dnia Ziemi, Międzynarodowego Dnia Zdrowia. Koordynator: Renata Rzeszutek Anna Dymowska
|
„Lepsza Szkoła” we współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Oświatowym
Cel: Pomaga w weryfikacji wiedzy uczniów, badaniu efektywności nauczania matematyki oraz w przygotowaniach do egzaminów zewnętrznych. W ramach tego projekty prowadzony jest program „Sesja z Plusem”, dzięki któremu nauczyciel sprawdza wiedzę i kompetencje uczniów za pomocą specjalistycznych testów, a także dzięki szczegółowym raportom porównuje wyniki swoich uczniów z wynikami klas z całej Polski. Koordynator: Anna Kawalec
|
„Matlandia” – program nauki matematyki online dla klas IV-VI szkoły podstawowej
program Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego finansowany ze środków UE
Cel: Doskonali biegłość rachunkową, ćwiczy pamięć i logiczne myślenie. Kładzie nacisk na wykorzystanie matematyki w codziennych sytuacjach. Koordynator: Anna Kawalec
|
„Szkolne Centrum Wolontariatu”
Cel: Udział w ogólnopolskich i lokalnych akcjach społecznych i charytatywnych: – Góra Grosza – Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – „Pomóż dzieciom przetrwać zimę” – Zbiórka żywności w ramach akcji „Podziel się posiłkiem” – pomoc uczniów – wolontariuszy w opiece nad wychowankami Domu Dziecka – Ochronka Koordynator: Cecylia Błażejowska Wiesława Dubiel
|
Program funkcjonowania KLUBU MŁODZIEŻOWEGO „ISKRA” dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych alkoholizmem i pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych
we współpracy z Wydziału Edukacji i Zdrowia Urzędu Miasta i wsparciu finansowanym Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Cel: W ramach programu opracowanego w szkole uczniowie biorą udział w spotkania z psychologiem, zajęciach tematycznych, wykonują różne prace artystyczne. Funkcjonowanie klubu pomaga w budowaniu udanych relacji z ludźmi, eliminowaniu zaburzeń zachowania, wdrażaniu do przestrzegania norm społecznych, promowaniu zdrowia psychicznego i fizycznego. Koordynatorzy: Cecylia Błażejowska Izabela Bernat
|
„Szkolny Dzień Profilaktyki”
Cel: Projekt realizowany jako cykliczne podsumowanie działań realizowanych w ciągu całego roku. Na część profilaktyczną składały się prezentacje multimedialne wydarzeń profilaktyczno-wychowawczych oraz scenki przygotowane przez uczniów ukazujące zagrożenia wypływające z nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych, komputera i telewizji zakończone panelem dyskusyjnym uczestników dnia. Koordynator: Cecylia Błażejowska Wiesława Dubiel Izabela Bernat
|
„Narkotykom mówimy NIE” – program zapobiegania używaniu środków odurzających przez dzieci i młodzież, wsparcie finansowe Stowarzyszenie Ruch Pomocy Psychologicznej „Integracja”
Cel: Zajęcia profilaktyczne w klasach I-III gimnazjum i spotkania realizatorów programu z rodzicami. Koordynator: Cecylia Błażejowska Wiesława Dubiel
|
„Znajdź właściwe rozwiązanie” – Program profilaktyki palenia tytoniu we współpracy z Wojewódzką Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną.
Cel: Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych i gimnazjum Koordynator: Cecylia Błażejowska Wiesława Dubiel
|
„Niepełnosprawni są wśród nas” we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Stalowej Woli
Cel: Rozbudzanie tolerancji i nauka właściwej postawy wobec niepełnosprawnych – zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas 0-IV szkoły podstawowej. Koordynator: Cecylia Błażejowska Wiesława Dubiel
|
„Odlot, ale dokąd?, „Dlaczego nie teraz?” we współpracy z Urząd Miasta w Stalowej Woli
Cel: uświadamianie zagrożeń wynikających z zażywania środków uzależniających oraz wczesnej inicjacji seksualnej. Koordynator: Cecylia Błażejowska Wiesława Dubiel
|
„Żyj smacznie i zdrowo” akcją edukacyjną marki WINIARY prowadzoną we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności.
Cel: Misją programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” jest nauka młodzieży zasad prawidłowego i zdrowego odżywiania oraz zachęcenie do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promuje się wśród gimnazjalistów postawę proekologiczną, a także ideę niemarnowania żywności. Koordynator: Anna Dymowska
|
Telling Stories – Cultural and Linguistic Diversity within Europe
(“Comenius”) ze wsparciem finansowym FRSE z Unii Europejskiej
Cel: wymiana młodzieży w ramach wizyt partnerskich, które odbędą się w następujących krajach partnerskich: Hiszpanii, Bułgarii, Słowacji, Turcji i w Polsce, dzielenie się kulturą krajów partnerskich, opowiadanie i odkrywanie regionalnych legend i historii lokalnych. Koordynator: Anna Głowińska
|
„Klub Bezpiecznego Puchatka”
Cel: uświadomienie uczniom klas pierwszych szkoły podstawowej rozmaitych niebezpieczeństw (w domu, szkole, w drodze do szkoły, w czasie jazdy na rowerze) oraz nauczenie, jak ich unikać i jak postępować w razie ich zaistnienia. Koordynator: Małgorzata Rzepiela
|
Kampania „Tornister” Cel: wprowadzenie rozwiązań, które pomogą wyeliminować problem zbyt ciężkich plecaków oraz uświadomienie rodzicom, dzieciom i nauczycielom, jakie skutki niesie nieprawidłowe noszenie tornistra i nadmierne obciążanie kręgosłupa. Koordynatorzy: Anna Głowińska Katarzyna Janusz
|
Ogólnopolska akcja Bezpieczne Wakacje 2016
Cel: zwiększenie poziomu bezpieczeństwa spędzania wolnego czasu przez dzieci, młodzież i dorosłych. Koordynator: Elżbieta Korytkowska
|