Program eTwinning – to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami – współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki.
Nasza szkoła wzięła udział w projekcie pt.- ” Niech każdy uczeń się dowie jak dbać o zdrowie”, który został założony na platformie eTwinning dn. 31.01.2019. W projekt zaangażowały się dwie szkoły (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Stalowej Woli, Stalowa Wola, Prywatna Szkoła Podstawowa ICO w Tomaszowie Lubelskim, Tomaszów Lubelski), w tym trzech nauczycieli: p.A. Głowińska, p.A. Rybak, p.S.Wierzchowska
Celem ogólnym było <Promowanie zdrowego stylu życia poprzez zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną i higienę>
Uczniowie kl.I,II i III szkoły podstawowej poprzez różne formy i metody zaprezentują swoim rówieśnikom jak aktywnie zdać o zdrowie.
Poniżej prezentujemy kolejne działania w projekcie zrealizowane przez uczniów wspomnianych klas pod opieką nauczycieli-członków projektu:
1.Wymiana listów, w których uczniowie krótko przedstawią się i pokażą swoje upodobania o zdrowym stylu życia ( zdrowa potrawa i aktywność fizyczna).
2. Omówienie piramidy zdrowia i aktywne przedstawienie jej.
3. Analiza wartości odżywczych owoców i warzyw wg.ich barw.
4. Przygotowanie i nagranie piosenek/rymowanek /wierszyków o tematyce zdrowotnej. Wymiana nagrań między partnerami.
Uczniowie klasy II nagrali znany wiersz Jana Brzechwy o “zdrowej” tematyce pt.”Na straganie”:
https://www.youtube.com/watch?v=87gfM7QtMDQ
Natomiast uczniowie klasy I zaśpiewali i nagrali piosenkę “Apples&Bananas”:
https://www.facebook.com/watch/?v=2065631307064427
5.Zabawy z różnymi elementami kodowania o tematyce prozdrowotnej.
Uczniowie klasy I tworzyli awatary. Nagrywali swój głos w języku angielskim: przedstawiali się i mówiły o swoich upodobaniach żywieniowych. Oczywiście zdrowych 🙂
Z kolei z okazji Tygodnia Kodowania -nasi uczniowie programowali ścieżkę dostępu kolegi/koleżanki do zdrowych przekąsek/obrazków.. 🙂
6.Zabawy i gry ruchowe wśród uczestników projektu.
Trening Superbohatera? Czemu nie? W dodatku uczymy się poleceń w języku angielskim, z pomocą starszych koleżanek (które pomagały przetłumaczyć polecenia)- uczniowie kl.IIb iIIIa sprawdzali swoją sprawność fizyczną. Promujemy ruch fizyczny!
Szkolny projekt z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego
10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, w którego obchody włączyła się nasza szkoła. Podjęliśmy działania mające na celu integrację uczniów, wzmocnienie pozytywnych relacji między nimi oraz przyczynienie się do ich lepszego samopoczucia. Zespół do spraw promocji zdrowia pod przewodnictwem p. Anny Dymowskiej oraz Samorząd Uczniowski pod kierunkiem p. Anny Głowińskiej i p. Anny Rybak opracowały i przygotowały projekt, który był realizowany w ciągu kilku lekcji i objął wszystkich uczniów. Klasy szóste wzięły udział w zajęciach integracyjnych, w czasie których dzieci ułożyły dwa napisy 3D w języku polskim i angielskim o znaczeniu RAZEM przy użyciu sznurków, nie dotykając rękami liter. Ponadto uczniowie klasy VIa zaśpiewali fraszkę „Na zdrowie” do muzyki utworu „Prząśniczka”, natomiast klasy VIb – wiersz „Na straganie” na melodię „Szła dzieweczka…”. Popisy wokalne o tematyce prozdrowotnej były improwizowane.
Zajęcia w kąciku kreatywności, mające zintegrować klasy V polegały na budowaniu z różnego rodzaju klocków napisów o pozytywnym znaczeniu oraz rysowaniu na balonach emotikonów. Na zakończenie uczniowie, trzymając się za ręce, utworzyli „żywy łańcuch”.
Klasy IVa i VIIa uczyły się wspólnego działania poprzez tworzenie rysunku po śladach za pomocą flamastra, do którego przywiązano 4 sznurki. Każdy manewrował sznurkiem tak, aby obrysować kontury. Ósmoklasiści słuchali czytanej historii i odgrywali w niej role, w ten sposób powstała interaktywna bajka.
W ciekawe działania włączyli się też najmłodsi – uczniowie klas I – III kolorowali emotki, ozdabiali je, wycinali i wręczali sobie nawzajem. Drugo – i trzecioklasiści wysłuchali pogadanki o emocjach, o tym, jak sobie z nimi radzić, a następnie kolorowali antystresowe obrazki w formie dużego muralu.
Zwieńczeniem przedsięwzięcia było stworzenie przez klasy IV-VIII sfotografowanego z góry „żywego obrazu”. Uczniowie w ubraniach w ustalonych wcześniej kolorach ustawili się na placu szkolnym trzymając nad głowami kolorowe kartki, tworząc obraz kwiatu w doniczce.
W czasie przerw wszyscy zmęczeni szkolnym gwarem i obowiązkami mogli odprężyć się w kąciku relaksacyjnym w bibliotece szkolnej, nad którym czuwała p. Barbara Tyrała – Klimczak. Odpoczywali tam w ładnie zaaranżowanej scenerii, w ciszy, na wygodnych pufach i poduszkach przy dźwiękach kojącej muzyki, przeglądali książki i czasopisma, czytali specjalnie na te okazję przygotowane artykuły. Organizatorzy zadbali o wszystkie szczegóły – maskotki „przytulanki”, a nawet o odpowiednie nawilżenie powietrza w pomieszczeniu. W czasie lekcji z miejsca relaksu skorzystali wychowankowie świetlicy, którym bardzo spodobała się taka forma spędzania czasu.
10 października 2019r. w naszej szkole można nazwać Dniem Pozytywnych Relacji. Dzieci i młodzież nie tylko przyjemnie go spędziły, ale z pewnością przyczynił się do poprawy jakości ich kontaktów międzyludzkich. W jego zorganizowanie włączyli się też działający z dużym zaangażowaniem członkowie Samorządu Uczniowskiego.
Jako szkoła działamy w Programie eTwinning, czyli społeczności szkolnej gromadzącej szkoły oraz przedszkola z całej Europy (i nie tylko) i współpracującej za pomocą mediów elektronicznych. Działania z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego podjęliśmy również w ramach tej międzynarodowej współpracy.
Nasza szkoła wzięła udział w projekcie pt.- ” World Mental Health Day October 10th 2019 “, który został założony na platformie eTwinning dn. 15.09.2019. W projekt zaangażowały się szkoły europejskie z 8 państw, w tym: z Turcji, Serbii, Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Łotwy, Słowacji, Hiszpanii, Bułgarii i nasza!
Celem ogólnym było <Celebrowanie Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego 2019 i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie dbałości o zdrowie psychiczne dzieci, nauczycieli i ich rodziców.>
Uczniowie kl.V szkoły podstawowej poprzez różne formy i metody zaprezentują swoim kolegom jak dbać o zdrowie psychiczne.
W ramach tego projektu powstały krótkie filmiki prezentujące realizację działań uczniów z kl.Va, którzy przygotowane materiały wysłali z nauczycielem opiekunem do jednej ze szkół partnerskich.
https://www.youtube.com/watch?v=wk7eOljuHSk
https://www.youtube.com/watch?v=42A0kzq7RQY
Wśród podjętych działań znalazło się:
- Tworzenie antystresowych/relaksujących obrazków w wielu kolorach dla poprawy samopoczucia kolegów poprzez lepszą estetykę otoczenia/sali lekcyjnej:
- Współpraca przy tworzeniu i omawianiu “Wzoru na poprawną atmosferę w klasie/szkole”- 7 zasad w klasie: troska, współpraca, szacunek, słuchanie, dzielenie się, przyjaźń, empatia.
- Budowanie napisu 3d “Together, czyli razem”.
4. Wymiana pamiątek między partnerami:
Ogólnopolski projekt etwinning “Drużyna Ekowojowników” realizowany w naszej szkole w III-VI.2022
Następstwem seminarium online pt.”Mój pierwszy projekt eTwinning z Ambasadorem: Drużyna Ekowojowników”, w którym uczestniczyła nauczycielka języka angielskiego Pani Anna G., był współudział w projekcie pod tym tytułem. Jest to duży projekt, bo wzięło w nim udział 31 nauczycieli z 20 szkół oraz 302 uczniów od najmłodszych 5-,6-latków po siódmoklasistów-jak było w przypadku naszej szkoły.
Dlaczego Drużyna Ekowojowników? Cytując słowa Ambasadorki projektu Pani Moniki Khan: Chyba nigdy wcześniej wprowadzanie elementów edukacji ekologicznej nie było tak ważne jak obecnie. Przyszłość Ziemi zależy od wychowania młodych ludzi i uwrażliwienia ich na potrzebę codziennego dbania o przyrodę. A jak o nią dbać? Zacząć od dostrzegania pięknych miejsc, które są zaraz obok, wiedzieć, jakie zmiany można wprowadzić w swoim życiu na co dzień lub jak kreatywnie wykorzystywać posiadane materiały, bez konieczności robienia nowych zakupów.
Poniżej kolejne etapy projektu z udziałem naszych 5 uczennic z kl.VII a i c: Anny Adamczyk, Sandry Moskal, Alicji Urban, Oliwii i Wiktorii Dąbrowskich.
Szkolnym koordynatorem była Pani Anna G.
Pierwszym zadaniem projektowym były świąteczne ozdoby przygotowane metodą upcyclingu czyli przy wykorzystaniu już dostępnych materiałów. Ograniczamy konsumpcję i niepotrzebne zakupy. Wielkanocne ekoozdoby zostały przesłane do szkół partnerskich rozsianych po całej Polsce i cieszyły oczy uczniów i nauczycieli realizujących projekt.
Oto praca naszych uczennic:
Naszą ozdobę wielkanocną wysłaliśmy dla V-klasistów z SP im. J. Kusocińskiego w Kołodziejewie
Natomiast dla nas przyszła przesyłka od uczniów kl.4 w SP nr35 w Częstochowie:
Kolejne zadanie to przygotowanie ekologicznego logo projektu, a następnie sfotografowanie go i udostępnienie na potrzeby głosowania online, w którym z każdej szkoły wzięli udział nauczyciele i 5 uczniów.
Oto przygotowanie logo przez nasze dziewczynki:
Głosowanie online odbyło się za pośrednictwem Mentimeter -jedynym warunkiem był wybór jakiegokolwiek zdjęcia poza naszej szkoły..
Tu wyniki głosowania:
https://twinspace.etwinning.net/files/collabspace/5/05/005/240005/files/c07acd359.pdf
oraz zwycięskie logo uczniów ze szkoły podstawowej w Kwaskowie:
Z okazji Dnia Ziemi w naszej szkole nasi Ekowojownicy przygotowali z koordynatorem Escape Room – z mnóstwem zagadek, krzyżówek, skrzynek, kłódek i innych elementów, z których później korzystali IV, VII-klasiści oraz III-klasiści….Był też żywy napis utworzony przez “niebiesko/zielonych”uczniów, którzy utworzyli kulę ziemską z napisem w środku 🙂
Z okazji Dnia Ziemi najmłodsi- uczniowie oddziału przedszkolnego uczyli się segregować śmieci pod okiem koordynatora:
Jednym z zadań było stworzenie akrostychu-
Pierwsze litery jego kolejnych linijek tworzą słowa “PROJEKT ETWINNING DRUŻYNA EKOWOJOWNIKÓW”.
Jest to wiersz o przyrodzie, ekologii i naszym projekcie – nasza obietnica, że będziemy walczyć o dobro Ziemi.
Tu link: https://www.storyjumper.com/book/showframe/137012002/62a5b0bd5c2a0#page/1
Innym twórczym ?literackim zadaniem było utworzenie 2 stron w e-komiksie o drużynie ekowojowników, klatki komiksu naszych dziewczynek:
Jedno z ostatnich zadań to wycieczka po okolicy -Wspólne odkrywanie piękna przyrody w miejscu naszego zamieszkania zachęca do troski o planetę.
Oto jak bawiliśmy się na wycieczce połączonej z aktywnością na świeżym powietrzu, jest też film -zapraszamy do obejrzenia go:
Film na naszym szkolnym kanale Youtube:
Wśród zadań dodatkowych, które wykonali nasi 7-klasiści były mini-ogródki (a raczej zabawa w sadzonki na podwórku szkolnym) oraz nagranie ekorapu we współpracy ze szkołą partnerską 🙂 Tu mamy też nagrany filmik!
Ekorap trzecioklasistów z pomocą bliźniaczek z 7c:
Na zakończenie projektu -tym samym zakończenie roku szkolnego uczennice otrzymały dyplomy i drobne eko-upominki. Świetna robota, Dziewczyny!
Koordynator dziękuje rodzicom, którzy pomogli w transporcie dzieci na wycieczkę, nauczycielom, którzy współpracowali z Drużyną Ekowojowników w Dniu Ziemi oraz Pani Dyrektor Lucynie Żmindzie -która motywuje i wspiera swoich uczniów i pracowników w takich działaniach 😉