Szkoła Promująca Zdrowie
„Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie jako smakujesz, aż się zepsujesz.. „ /Jan Kochanowski/
Szkoła Podstawowa nr 9 – promująca zdrowie
Od 2012 roku Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Kochanowskiego w Stalowej Woli posiada Wojewódzki Certyfikat Zdrowia.
Pragniemy, aby nasza szkoła była miejscem w którym ludzie uczą się pracują i bawią oraz miejscem gdzie cała społeczność szkolna podejmuje działania dla poprawy własnego samopoczucia i zdrowia.
Głównym celem programu jest stworzenie szkoły bezpiecznej, przyjaznej, zapewniającej wszechstronny rozwój całej społeczności szkolnej i promującej zdrowy styl życia.
Koncepcja SzPZ
Zgodnie z koncepcją programu, Szkoła Promująca Zdrowie jest placówką, w której systematycznie i planowo tworzy się środowisko, które sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu całej społeczności szkolnej oraz wspiera rozwój kompetencji społecznych uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie. Tworzenie takiego środowiska odbywa się poprzez integrację wszystkich obszarów życia szkoły: uczniów, pracowników, rodziców, środowisko lokalne w ramach tzw. 4 Standardów Szkoły Promującej Zdrowie:
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej
w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Definicja szkoły promującej zdrowie
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami i społecznością lokalną:
-systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
-wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników szkoły w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole
- Zdrowie uwzględnione jest w polityce i koncepcji szkoły – w podstawowym dokumencie określającym koncepcje pracy i rozwoju szkoły jednoznacznie zapisano , że podejmuje ona działania dla umacniania zdrowia i dobrego samopoczucia uczniów i pracowników.
- Środowisko społeczne szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – dobre relacje i współpraca miedzy różnymi grupami społeczności szkolnej, szkoła i rodzicami, zarządzanie szkołą tworzą pozytywny jej klimat.
- Środowisko fizyczne szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – środowisko to obejmuje: teren szkoły i jej otoczenie, budynek, jego pomieszczenia i wyposażenie, mikroklimat, organizację zajęć, posiłków, obiekty i sprzęt do rekreacji i aktywności fizycznej.
- Rozwijanie umiejętności dbałości o zdrowie i kompetencji do działania uczniów i pracowników – realizacja programu dydaktycznego i wychowawczego szkoły oraz inne działania z zakresu edukacji zdrowotnej adresowane do uczniów i pracowników, motywowanie ich do podejmowania działań dla zdrowia.
- Tworzenie związków społecznych – z rodzinami uczniów i innymi osobami/grupami w najbliższej społeczności: współpraca i konsultowanie planowanych działań, poszukiwanie sojuszników i wsparcia.
- Współpraca z pracownikami medycznymi – pielęgniarką szkolną i innymi osobami /placówkami medycznymi sprawującymi opieka zdrowotną nad uczniami W tym nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zdrowotnych) i pracownikami (np. w ramach medycyny pracy).
Skład zespołu do spraw promocji zdrowia.
Skład zespołu:
Przewodnicząca: Anna Dymowska
Katarzyna Bałdos Mucha
Ewa Brzozowska
Anna Głowińska
Dorota Pikuła
Małgorzata Szczoczarz
Renata Rzeszutek
Małgorzata Turek
Elżbieta Wójcik
Jak działamy:
Plan pracy zespołu zadaniowego do spraw promocji zdrowia – rok szkolny 2018/2019
Zadania | Sposób i termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1.Opracowanie planu działania na bieżący rok szkolny. | Spotkanie w zespole, wrzesień. | p.A.Dymowska
p.M. Turek p.M. Woszczyna p.M. Szczoczarz
|
2. Udział w akcji „Sprzątanie Świata” | wrzesień | p.A Dymowska
p.R. Rzeszutek
|
3. Umieszczanie informacji na stronie internetowej. | Zamieszczanie informacji i zdjęć – na bieżąco. | p. M. Turek
p.A. Głowińska |
4.Umieszczanie informacji na tablicy dotyczącej promocji zdrowia. | Czuwanie nad redagowaniem informacji – na bieżąco | p.A.Dymowska
|
5. Organizowanie imprez związanych z promocją zdrowia. | Akcja „Śniadanie daje moc”, „Europejski Dzień Śniadania”, „Dzień Zdrowia”. „Dzień Ziemi”- terminy wynikające z kalendarza | p.R. Rzeszutek (klasy młodsze)
p.A.Dymowska (współpraca wszystkich nauczycieli w zespole)
|
6. Projekty edukacyjne dotyczące zdrowia. | Realizacja edukacyjnego projektu uczniowskiego w klasach III gimnazjum – I i II półrocze roku szkolnego | p.A.Dymowska (współpraca z nauczycielami opiekunami projektów)
|
7. Udział w projekcie e- twinnig – nawiązanie współpracy z innymi szkołami. | Prowadzenie projektu – cały rok szkolny. | p.M. Woszczyna
|
8. Angażowanie uczniów w zawody i rozgrywki sportowe. | Udział uczniów w zawodach sportowych . | p.M. Turek
(nauczyciele wych. fiz.) |
9. Współpraca z placówką SANEPID. | Realizacja programów – termin zależny od placówki | p.R. Rzeszutek (klasy młodsze)
p.A.Dymowska (współpraca z wychowawcami klas)
|
Spotkania zespołu będą się odbywały raz w miesiącu, terminy zostaną ustalone w zależności od potrzeb. Sprawy aktualne będą omawiane na bieżąco.
przewodnicząca zespołu: Anna Dymowska
Sprawozdanie z pracy zespołu zadaniowego w roku szkolnym 2018/19
Zespół do spraw promocji zdrowia
- Realizacja zadań zawartych w planie zespołu na rok szkolny wraz z efektami działań.
W roku szkolnym 2018/19 w ramach pracy zespołu zostały zrealizowane następujące
zadania:
– podejmowanie działań promujących zdrowy styl życia wśród społeczności szkolnej (warsztaty, spotkania)
– umieszczanie informacji o tematyce zdrowotnej na stronie internetowej.
– umieszczanie informacji o tematyce zdrowotnej na tablicy dotyczącej promocji zdrowia.
– realizacja projektów edukacyjnych dotyczących tematyki zdrowotnej.
– udział w projekcie e- twinnig.
– współpraca z placówką SANEPID w Stalowej Woli, dotycząca realizacji programów o tematyce zdrowotnej.
– organizowanie imprez i uroczystości związanych z promowaniem wśród uczniów zdrowego stylu życia.
2. Efekty:
W ramach realizacji powyżej wymienionych zadań w szkole, zostały osiągnięte następujące efekty:
– W I półroczu odbył się cykl spotkań z panem K. Mężyńskim dla uczniów i nauczycieli, dotyczących problematyki prozdrowotnej.
– W trakcie roku szkolnego odbywały się spotkania uczniów poszczególnych klas z przedstawicielami policji. Spotkania dotyczyły zasad zachowania bezpieczeństwa w sieci Internet.
– W II półroczu uczniowie klas IV brali udział w zajęciach warsztatowych dotyczących praktycznego udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej , prowadzonych przez przedstawicieli PCK
– Zostało zorganizowane szkolenie dla nauczycieli dotyczące praktycznego udzielania pierwszej pomocy, prowadzone przez ratowników medycznych.
– Została zaktualizowana zakładka na stronie internetowej szkoły dotycząca promocji zdrowia oraz zostają dokonywane wpisy dotyczące działań w ramach promocji zdrowia.
– Została przeznaczona i zagospodarowana tablica, na której umieszczane są informacje dotyczące
promocji zdrowia.
– W klasach trzecich gimnazjum zostały zrealizowane projekty edukacyjne dotyczące tematyki zdrowotnej.
– Szkoła nawiązała współpracę z innymi szkołami w ramach projektu e-twinnig.
– W trakcie roku szkolnego 2018/19 realizowane były projekty we współpracy z placówką SANEPID w Stalowej Woli, dotyczące realizacji programów o tematyce zdrowotnej „Bieg po zdrowie” i „Trzymaj formę”.
– W roku szkolnym 2018/19 zorganizowane zostały Dni Zdrowia i Ekologii (3-5 kwietnia 2019r.), w trakcie których odbył się pokaz mody ekologicznej, konkursy i zabawy ekologiczne, wykonanie przez uczniów prac z odpadów, wspólne drugie śniadanie dla wszystkich uczniów szkoły i nauczycieli oraz aktywna przerwa dla całej społeczności szkolnej. W Dni Zdrowia i Ekologii wpisały się również działania organizowane przez nauczycieli wychowania fizycznego dotyczące tematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym, połączone z ogólnopolską kampanią pod hasłem „Dobrze Cię widzieć”.
Opracowała: Anna Dymowska
Plan pracy zespołu zadaniowego do spraw promocji zdrowia – rok szkolny 2019/2020
Zadania | Sposób i termin realizacji | Osoby odpowiedzialne |
1.Opracowanie planu działania zespołu | Spotkanie w zespole, wrzesień. | p.A.Dymowska
p.M. Turek p.M. Woszczyna p.M. Szczoczarz
|
2. Udział w akcji „Sprzątanie Świata” | wrzesień | p.A Dymowska
p.R. Rzeszutek
|
3. Umieszczanie informacji na stronie internetowej. | Zamieszczanie informacji i zdjęć – na bieżąco. | p.A Dymowska
|
4.Umieszczanie informacji na tablicy dotyczącej promocji zdrowia. | Czuwanie nad redagowaniem informacji – na bieżąco | p.A.Dymowska
|
5. Organizowanie imprez związanych z promocją zdrowia. | Akcja „Śniadanie daje moc”, „Europejski Dzień Śniadania”, „Dzień Zdrowia”. „Dzień Ziemi”- terminy wynikające z kalendarza
|
p.R. Rzeszutek (klasy młodsze)
p.A.Dymowska (współpraca wszystkich nauczycieli w zespole)
|
6. Projekty edukacyjne dotyczące zdrowia. | Realizacja projektów uczniowskich dotyczących profilaktyki zdrowia | p.A.Dymowska
p. E. Brzozowska
|
7. Udział w projekcie e- twinnig – nawiązanie współpracy z innymi szkołami. | Prowadzanie projektu – cały rok szkolny. | p. A.Głowińska |
8. Angażowanie uczniów w zawody i rozgrywki sportowe. | Udział uczniów w zawodach sportowych . | p.M. Turek
(nauczyciele wych. fiz.) |
9. Współpraca z placówką SANEPID. | Realizacja programów – termin zależny od placówki | p.R. Rzeszutek (klasy młodsze)
p.A.Dymowska (współpraca z wychowawcami klas)
|
Spotkania zespołu będą się odbywały raz w miesiącu, terminy zostaną ustalone w zależności od potrzeb. Sprawy aktualne będą omawiane na bieżąco.
przewodnicząca zespołu: Anna Dymowska
Sprawozdanie z pracy zespołu zadaniowego w roku szkolnym 2019/20
Zespół do spraw promocji zdrowia
- Realizacja zadań zawartych w planie zespołu na rok szkolny wraz z efektami działań.
W roku szkolnym 2019/20 w ramach pracy zespołu zostały zrealizowane następujące
zadania:
– podejmowanie działań promujących zdrowy styl życia wśród społeczności szkolnej (warsztaty, spotkania)
– umieszczanie informacji o tematyce zdrowotnej na stronie internetowej.
– umieszczanie informacji o tematyce zdrowotnej na tablicy dotyczącej promocji zdrowia.
– udział w projekcie e- twinnig.
– współpraca z placówką SANEPID w Stalowej Woli, dotycząca realizacji programów o tematyce zdrowotnej.
– realizacja programów „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”,
– udział w konferencjach, szkoleniach i warsztatach organizowanych dla nauczycieli w ramach Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
– organizowanie imprez i uroczystości związanych z promowaniem wśród uczniów zdrowego stylu życia.
– podejmowanie działań podsumowujących edukację prozdrowotną w szkole, mających na celu przygotowanie autoewaluacji działań prozdrowotnych,
– przygotowanie dokumentacji wymaganej do ubiegania się o przyznanie Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
2. Efekty:
W ramach realizacji powyżej wymienionych zadań w szkole, zostały osiągnięte następujące efekty:
– Kontynuowany jest program „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”,
-Nauczyciele zespołu brali udział w warsztatach i szkoleniach dla Szkół Promujących Zdrowie, odbywających się w PCEN w Tarnobrzegu,
– Przygotowana została prezentacja dla rodziców dotycząca działań prozdrowotnych odbywających się w szkole,
– W trakcie roku szkolnego odbywały się spotkania uczniów poszczególnych klas z przedstawicielami policji. Spotkania dotyczyły zasad zachowania bezpieczeństwa w sieci Internet.
– Aktualizowana była zakładka na stronie internetowej szkoły dotycząca promocji zdrowia oraz zostają dokonywane wpisy dotyczące działań w ramach promocji zdrowia.
– Aktualizowane były informacje dotyczące promocji zdrowia na tablicy. – Szkoła realizowała współpracę z innymi szkołami w ramach projektu e-twinnig. (we współpracy z SU zrealizowano projekt „Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego”)
– Członkowie zespołu zaangażowali się w przygotowania Międzyszkolnego Jesiennego Turnieju Ekologiczno – Zdrowotnego dla wychowanków świetlic.
– Przygotowane zostały prezentacje oraz w związku z uroczystością upublicznienia wyników autoewaluacji działań zdrowotnych w szkole.
– Opracowana została dokumentacja wymagana do ubiegania się o przyznanie Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
– Złożony został wniosek o nadanie Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie do Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
– W II półroczu roku szkolnego 2019/2020 został zrealizowany program „Dziel się uśmiechem” w klasach 1-6 dotyczący problemu dbałości o zęby i higieny jamy ustnej (program powstał we współpracy PCK, firmy MARS Polska i Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego)
– Przeprowadzane były pogadanki dla uczniów wszystkich klas prowadzone przez wychowawców oraz higienistkę szkolną na temat objawów, sposobów zarażania się i zapobiegania zarażeniu się koronawirusem w związku z narastającą liczbą zachorowań na COVID-19, pogadanki obejmowały również instruktaż prawidłowego mycia rąk.
– Treści i zadania dotyczące promowania zdrowego stylu życia, aktywności ruchowej i zdrowego odżywiania realizowane były również w czasie nauki zdalnej: w ramach lekcji zdalnych z różnych przedmiotów oraz zajęć świetlicowych prowadzonych również w formie zdalnej.
– Wielu nauczycieli brało udział w konferencji on-line zorganizowanej w ramach Sieci Szkół Promujących Zdrowie na temat: „Zdrowie dzieci i młodzieży w kontekście zagrożeń XXI wieku” zorganizowanej przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie.
Opracowała: Anna Dymowska